Monday, December 27, 2010

Pengalaman Awal Tentang Walet

Saya bermula tanpa apa-apa kursus dan seminar. Ianya terdetik sendiri setelah memantau persekitaran dikelilingi oleh Rumah Burung Walet. Masa tu ramai golongan cina yang berkecimpung dalam bidang ini. Rumah pertama yang saya jumpa ialah....jeng-jeng...kita lihat siapa yang bertuah...



Rumah ini setinggi 4 tingkat...rumah pertama yang saya rasa mencetus minat saya tentang dunia walet..terima kasih tuan punya rumah.,Masa tu saya terfikir, mana mungkin beliau berani melaburkan wang ringgit semata-mata untuk membuat pagar seperti itu..mungkin ada rahsia yang tak terbongkar lagi dalam industri ini.
Seterusnya saya pergi survei di kedai menjual peralatan walet. Di dinding terpapar harga sarang walet mengikut gred...wow...menakjubkan...harga mencecah ribuan ringgit sekilogram.....kaya..kaya.

Terjawab sudah persoalan diminda saya. Tapi mampukah saya membina rumah seperti itu??? Oh, mungkin tidak...atau tunggu 10 tahun lagi kot.... kebetulan saya terjumpa rumah yang telah berjaya...yang saya rasa kosnya lebih sederhana.....jom kita serbu.....


Rumah sederhana tapi pukulannya mau tau.baru-baru ni tauke tu bagi free sup sarang ngan tetamu time raye...alhamdulillah moga dimurahkan rezki..rumah inilah yang saya tiru sikit2...ilmu peniruan....tengok ada lubang masuk (besar) mengadap timur, sprinkler atas bumbung dan ekzos-fan....boleh kot saya buat cam ni...semangat walet membara lagi.....tunggu cerita saya seterusnya...mau makan tengah hari dulu boss

No comments:

Post a Comment